zaterdag 20 december 2014

Creativiteit als hulpmiddel (deel 1)

bron
Het kan dat je creatief bent. Of juist niet. Toch is ieder mens creatief! Huh, hoe dan? Wel, we zijn elke dag eens creatief. We zoeken bijvoorbeeld automatisch oplossingen naar onze problemen. We creëren nieuwe ideeën en manieren om iets aan te pakken of net te ontlopen. Hoe kan je dan creativiteit als hulpmiddel gebruiken?


Zoeken naar talenten
Iedereen heeft meerdere talenten en het is dus belangrijk dat je ze ontdekt. Ze liggen soms verborgen, ergens in een hoekje verstopt. Daarom moet je dingen uitproberen om ze te ontdekken. Natuurlijk heb je ook talenten die door anderen worden opgemerkt (je hulpvaardigheid als talent of hoe je omgaat met dieren/kinderen, bijvoorbeeld). Deze liggen niet verborgen en dat is handig. Creatief omgaan met dingen kan dus een talent van je zijn. Creativiteit kan een hulpmiddel zijn, voor jou als HSP.

Nu heb ik het niet meer over het dagelijkse leven, maar meer over kunst. Kunst in de brede vorm: koken, schilderen, tekenen, boetseren, kleuren, schrijven, bloggen, collages maken, etc. Het fijne aan het ontwikkelen van dingen is vooral dat je je kan uitten in iets. Dat vinden wij als HSP's wel belangrijk! (geen oppervlakkige dingen!)

Nu kan het zijn dat jij, lieve lezer, denkt dat je niet creatief bent of juist wel. In het tweede geval zeg ik: keep going! In het eerste geval heb ik enkele tips om je talent in kunst te ontdekken:

1. Probeer uit!
Doe alle soorten dingen en houd je niet alleen bij het tekenen. Probeer verf, aquarel, pastelpotloden, houtskool, etc. Zo kan je zien waar jij goed in bent. Varieer zoveel mogelijk.

2. Luister naar je hart.
Heb je een liefde voor cupcakes? Ga aan de slag. Laat je dus niet beïnvloeden door anderen en kies voor dat wat je altijd al eens wilde doen.

3. Oefen!
Geef niet op! Geef jezelf de tijd om te wennen aan je nieuwe hobby. Ik teken al enkele jaren, maar ik leer nog elke dag bij. Overweeg om naar de kunstacademie/tekenschool/toneelles/... te gaan, vaak zijn daar ook hooggevoelige personen. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik het erg fijn vind en blij ben dat ik de stap heb gezet.

Volgende keer bespreek ik de voordelen van creativiteit!
Doe jij vaak creatieve dingen?
x Lisa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
Images by Freepik