vrijdag 19 december 2014

Hoe ga je om met 'mood swings'?

bron
(!) Dit artikel gaat over stemmingswisselingen van korte duur. Indien je je een lange tijd erg slecht voelt of te regelmatig en langdurig wordt geslingerd tussen goed voelen en slecht voelen, raad ik je aan om professionele hulp in te schakelen of iemand in vertrouwen te nemen. Succes!

Stemmingswisselingen of mood swings zijn jammer genoeg één van de nadelen aan hooggevoeligheid. Gooi daar nog even onze puberteit op: het zorgt samen voor een speciale mix. Ikzelf heb er ook wel eens last van: eerst voelde ik alsof ik alles aankon en dan had ik in niks meer zin.

Het gevoel dat je overgelukkig bent
Dit gevoel kan je best als iets positiefs beschouwen, al zijn er enkele dingen waar je op moet letten.

• Doe niet veel te veel
Ja, natuurlijk moet je dingen ondernemen en eens iets nieuws proberen. Toch raad ik je aan om stapje per stapje dingen aan te pakken. Ken jezelf en je grens. Stap uit je comfortzone, maar tast eerst even af. 

• Geniet van het moment en sta stil
Dit sluit aan bij het vorige puntje. Als je iets doet, maakt niet uit wat, sta dan even stil. Doe dit door een dagboek bij te houden of even een minuutje stoppen met wat je doet en daarna verder gaan. 

Het gevoel dat je nergens zin in hebt
Dit gevoel kan je best als iets negatiefs beschouwen. Daarom heb ik voor jullie enkele tips om jullie een beter gevoel te geven. 

• Pak dingen aan (=verander)
Hé, het is oké om even nergens zin in te hebben maar laat het je dag niet verpesten. Pak dus dat verdrietige gevoel aan en probeer het te omschrijven. Zoek in deze lijst drie gevoelens die het best bij jouw 'verdrietige gevoel' passen. Zo kan je nagaan wat de oorzaak ligt. Voel je je eenzaam? Dan kan je misschien even een praatje maken met iemand of online even praten op een forum. Dat lucht op! 

•  Zoek meer informatie op
Dit klinkt misschien raar, maar dit werkt voor mij persoonlijk wel goed. Als ik een boek lees over hooggevoeligheid, reageer op forums of artikels lees op het internet over gevoeligheid, dan voel ik mij al snel wat beter.

• Doe iets creatiefs!
Enkele voorbeelden: lezen, schrijven, tekenen, een toneelstuk bezoeken, een film kijken (humoristische film!), een serie kijken, bloggen, fotograferen, schilderen, muziek beluisteren (vrolijke muziek of kerstliedjes!), citaten over het leven lezen, knutselen, ...

• Eet en beweeg gezond
Zit vooral niet een hele dag binnen (enkel als je er nood aanhebt). Maak een wandeling, eet wat meer fruit en groenten, fiets even een rondje, etc. 

• Verheug je op iets
Het is moeilijk in die periode, ik weet het, maar denk eens goed na. Er is altijd wel iets om naar uit te kijken. Binnen enkele maanden naar een concert? Maak een aftelkalender! :-) Je favoriete film komt volgende week uit? Yay, alvast wegzwijmelen door de trailer 785 keer te bekijken!

Besluit: 'mood swings' zijn niet altijd even leuk. Het hoort bij je puberteit, ze maar tijdelijk zijn (indien dit niet het geval is: zie bovenaan klein lettertype) en het leven niet altijd fijn is! Dat is namelijk onmogelijk. Knap jezelf dus op als je even in de put zit of laat je helpen door anderen. Weet dat je niet alleen, (bijna) iedereen heeft ze! 

Heb jij vaak last van 'mood swings'?
x Lisa



2 opmerkingen:

  1. Ik voel me sinds gisteren zo moe en down. en dat terwijl het bijna kerstmis is! ik had er zo'n zin in!
    leuke blog heb je hier :) ik zal best maar niet de hele dag binnenzitten en straks even een ommetje maken. misschien voel ik me daarna wat beter. dankje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ken het gevoel! Probeer er het beste van te maken. Binnenkort blog ik zeker nog eens over vermoeidheid, misschien een idee om het ook te lezen? Blij dat je het hier fijn vindt! Succes. :-)

      Verwijderen

 
Images by Freepik